Veel gestelde vragen

Betalingen en contact

Kan ik in termijnen betalen?

Ja. In overleg is het mogelijk om een betalingsregeling te treffen. Standaard bieden wij betaling in drie termijnen aan. Mail via ons contactformulier om dit aan te vragen.

Ik heb vragen over mijn factuur

Stuur een e-mail via ons contactformulier. We nemen uw vraag of bezwaar in behandeling.

No-show beleid

Wat kost een no-show in 2025?

De no-show vergoeding bedraagt €106,60.

Let op: dit bedrag dekt slechts een deel van de kosten die Boncura maakt voor het plannen, voorbereiden en vrijhouden van tijd. Tijd die verloren gaat, kan niet op korte termijn opnieuw worden ingevuld.

Ik heb psychische klachten en vergeet daardoor soms afspraken. Geldt het no-show beleid dan ook voor mij?

Ja, het no-show beleid geldt voor alle cliënten, ook wanneer psychische klachten invloed hebben op uw geheugen of planning.

Onze therapeuten reserveren tijd speciaal voor u. Als u niet komt opdagen, kunnen wij die tijd niet inzetten voor andere cliënten — terwijl de wachttijd in de GGZ groot is.

Heeft u moeite met plannen of onthouden? Bespreek dit met uw behandelaar. Samen kunnen we praktische oplossingen zoeken, zoals reminders of afspraken op vaste tijden.

Wat is een no-show factuur?

Als u een afspraak niet minimaal 24 uur van tevoren annuleert, of niet komt opdagen zonder geldige reden, ontvangt u een no-show factuur.
Deze kosten worden niet vergoed door uw zorgverzekeraar.
Zie: boncura.nl/no-show

Declaratie en facturen

Wat gebeurt er als ik na de intake stop met de behandeling?

De intake wordt dan alsnog gedeclareerd bij uw zorgverzekeraar. De intake maakt onderdeel uit van het zorgtraject, ook als er geen vervolgbehandeling plaatsvindt.

Hoe worden de tarieven bepaald?

De tarieven voor geestelijke gezondheidszorg worden vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).
Boncura volgt deze wettelijke richtlijnen. U vindt de actuele tarieven op nza.nl.

Welke tijd wordt gedeclareerd bij mijn zorgverzekeraar?

Boncura declareert alleen directe tijd, zoals:

  • Face-to-face afspraken

  • Beeldbelafspraken (bijv. via Teams)

  • Telefonisch contact

  • Verstuurde en beoordeelde vragenlijsten

Indirecte tijd, zoals verslaglegging of collegiaal overleg, wordt niet apart gedeclareerd maar is verwerkt in het NZa-tarief.

Op mijn factuur staan datums waarop ik geen afspraak had. Hoe kan dat?

Soms worden zorgmomenten gedeclareerd waarop u geen fysieke afspraak heeft gehad. Dit kunnen zijn:

  • Verstuurde vragenlijsten

  • Telefonisch contact

  • E-mailcontact

Boncura werkt veel met digitale screeningslijsten die u zelfstandig kunt invullen ter ondersteuning van diagnostiek en behandeling. Dit bespaart tijd en vervangt gesprekken die anders op locatie zouden plaatsvinden. Deze lijsten worden inhoudelijk beoordeeld door een behandelaar.

Ook inhoudelijk telefonisch of schriftelijk contact telt als zorgmoment.

Let op: Administratieve handelingen zoals het verzetten van een afspraak worden niet gedeclareerd.

Waarom ontvang ik een factuur van Boncura?

U ontvangt een factuur voor kosten die niet direct door uw verzekeraar worden vergoed. Dit kan gaan om:

  • Eigen bijdragen

  • No-show kosten

  • Facturen aan cliënten met een restitutiepolis of zonder vergoeding

De reden van de factuur staat altijd vermeld.

Vergoeding en verzekering

Valt de zorg bij Boncura onder mijn eigen risico?

Ja. In Nederland geldt een verplicht eigen risico van €385 per jaar (2025) voor zorg uit het basispakket.
Als u zorg ontvangt van Boncura, wordt dit eigen risico aangesproken. Uw zorgverzekeraar stuurt u hiervoor een aparte factuur.

Wordt mijn behandeling vergoed vanuit het basispakket?

De meeste behandelingen bij Boncura vallen onder het basispakket van uw zorgverzekering. De vergoeding is afhankelijk van de contracten tussen uw verzekeraar en Boncura. Raadpleeg hiervoor uw polis of neem contact op met uw verzekeraar.

Ik ben verzekerd bij ONVZ. Kan ik dan toch bij Boncura terecht?

Nieuwe aanmeldingen van ONVZ-verzekerden nemen wij op dit moment niet in behandeling.
Voor cliënten die al in zorg zijn bij Boncura en verzekerd zijn bij ONVZ geldt:

De behandeling wordt afgemaakt.

Er zijn echter regels en beperkingen aan de behandelduur.

Meer informatie hierover vindt u op boncura.nl/kosten.

 

Hoe weet ik of de zorg van Boncura wordt vergoed?

Controleer goed uw polisvoorwaarden of raadpleeg de website van uw zorgverzekeraar om te zien of de zorg van Boncura wordt vergoed.
Boncura heeft contracten met alle Nederlandse zorgverzekeraars, behalve ONVZ

Neem contact op

Vragen? Laat je gegevens achter en wij nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.

Naar contact
Copyright © 2025